جلوگیری از بیماری متابولیکی از دوره ی بارداری مادر بزرگ

 2 مارس 2015- هیچ فردی نمی خواهد کودکی با کمبود وزن بدنیا بیاورد امابه دلایل متعدد این موضوع  غیرقابل اجتناب است. گزارش پژوهش اخیرا نشان می دهد برای کمک به جنین موش برای رسیدن به وزن مطلوب اقدامات قبل از تولد از آنچه هم اکنون تصور می شود، اهمیت بیشتری دارد.

نوزادانی با وزن کم زمان تولد نهایتاً ممکن است مانند پدربزرگ و مادر بزرگانشان درمعرض خطر بالاتری برای مشکلات متابولیک مانند کلسترول بالا، دیابت و چاقی قرار گیرند، این گزارش درشماره ی ماه مارس مجله ی FASEBمنتشر گردید.

نویسندگان مقاله امیدوارند این یافته ها محرکی برای مطالعات انسانی درباره ی تأثیرات مواد مغذی ضروری نه تنها بر وزن زمان تولد و سلامت  نوزاد  بلکه  بر سلامت  دراز مدت  افراد  در سراسر عمر باشد.

پرفسور Aagaardاز کالج پزشکی بیلور درهوستون تگزاس می گوید: نتایج تحقیق ما نشان می دهد  وزن کم زمان تولد درموشهای صحرایی (rat)از پدر و مادر به فرزند منتقل می شود و این وضعیت با افزودن مکمل های غذایی ضروری به رژیم غذایی مادر و پدر تصحیح نمی شود، با این حال ما می توانیم  سلامت افراد بالغ و خطر ابتلا به چاقی، دیابت، کلسترول بالا و دیس لیپیدمیا را در مراحل بعدی زندگی آنها تغییر دهیم. این یافته ها بر اهمیت  بلند مدت پیگیری مطالعات انجام شده بر بیماران بویژه بر مداخلات در دوران بارداری که می تواند  تأثیرات دراز مدتی بر سلامت نوزاد بر جا گذارد، تاکید می کند.

دکتر Aagaardوهمکارانش کار خود را با دو گروه از موشهای صحرایی آغاز کردند: در گروه  اول عروقی خونی که به رحم می رسیدند تا پایان بارداری بسته شدند  که نتیجه ی آن بدنیا آمدن نوزاد کم وزن بود و در گروه دوم یک جراحی ساختگی “sham surgery”انجام گردید بدون اینکه رگهای  مذکور دستکاری  یا بسته شوند.

تمام نوزادان بطور طبیعی بدنیا آمدند، نوزادان گروه اول با وزن کم در زمان تولد و نوزادان گروه دوم با وزن طبیعی بدنیا آمدند. موشهای نسل اول پس از دوره ی شیرخواری  تحت تغذیه با مکمل های تغذیه ای یا تحت رژیم غذایی عادی قرار گرفتند.

هنگامیکه موشهای نسل اول به اوایل دوره ی بلوغ رسیدند، بارور شدند  و هر کدام رژیم غذایی قبلی خود را دنبال کردند (همراه با مکمل یا عادی).

 در بارداری های این نسل هیچ دستکاری جراحی انجام نشد اما  نوزادان متولد شده (نسل دوم) از والدینی که وزن تولد آنها کم بود، درهنگام تولد دچار کمبود وزن شدند درحالیکه نوزادان نسل دوم گروهی که در مادران آنها در زمان تولد دارای وزن طبیعی بودند با وزن نرمال متولد شدند.

سپس نوزادانی که دارای کمبود وزن بودند و نوزادانی که با وزن طبیعی بدنیا آمدند تحت  رژیم غذایی مشابه با والدین خود قرارگرفتند  و تا مدت یکسال (تا رسیدن  به بلوغ) مراقبت شدند، سپس از طریق  اسکن بالینیDEXAمیزان چاقی آنها  و با انجام آزمایشات گلوکز و مطالعات clampدیابت در آنها  بررسی گردید، همچنین مقدار چربی این گروه ازموشها با آزمایشات چربی ناشتا اندازه گیری شد.

از برخی از این حیوانات، بافت کبد و سایر بافت ها جمع آوری شد و برای مطالعه ی تغییرات اپی ژنتیک  بر DNAاستفاده  گردید.

 سر دبیر مجله ی  FASEBدکتر Weissmannمی گوید:  مطالعاتی مانند این درک ما را  درباره ی سلامت تغییر داده است، بهداشت وسلامت با مسائلی فراتر از DNA، رژیم غذایی، محیط و ورزش ارتباط دارد، سلامت ما با وضعیت  والدین و پدر بزرگ و مادر بزرگ ما مرتبط می باشد. مطالعاتی شبیه  به این تحقیق می تواند  اطلاعات کافی برای سیاست گذاریهای بهداشتی  با تمرکز بر خطرات قابل اجتناب یا قابل تعمیر بیماریهای اپی ژنتیک در اختیار سیاست گزاران بهداشتی و دانشمندان قرار دهد زیرا تاکنون بیشتر سیاستهای بهداشتی با تمرکز بر عوامل خطری که در هر زمان هر فرد  با آن مواجه است، متمرکز بوده است.

منبع: www.sciencedaily.com/releases/2015/03/150302105013.htm